2) O νέος ρόλος του δασκάλου
Ο υπολογιστής σε
καμιά περίπτωση δεν μπορεί, βέβαια, να αντικαταστήσει το δάσκαλο και το βιβλίο.
Ο δάσκαλος παίζει και πρέπει να παίζει κεντρικό ρόλο, ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες.
Χρησιμοποιεί ως κύριο εργαλείο το λόγο, που κινητοποιεί τη φαντασία. Επίσης, ο
ρόλος του βιβλίου είναι σημαντικός. Αποτελεί τη βάση, όπου μπορεί να ανατρέξει
ο μαθητής κάθε στιγμή. Μεταφέρεται και ξεφυλλίζεται εύκολα. Όμως, πιστεύουμε
ότι η χρήση ποιοτικού εκπαιδευτικού λογισμικού μπορεί να βοηθήσει το έργο του
δασκάλου και να συμπληρώσει κενά στη λειτουργία του συμβατικού εντύπου-βιβλίου.
Ενώ ο δάσκαλος με χρήση του λόγου κινητοποιεί τη φαντασία, το εκπαιδευτικό
λογισμικό και τα εποπτικά μέσα διδασκαλίας μπορούν να δράσουν συμπληρωματικά
και να κινητοποιήσουν τις αισθήσεις. Επιπλέον, τα πολυμέσα σε σχέση με τα
συμβατικά εποπτικά μέσα, video, audio κ.λπ., προσφέρουν κάτι περισσότερο. Ο
μαθητής δεν παρακολουθεί παθητικά. Δε μετατρέπεται σε θεατή. Συμμετέχει,
αυτενεργεί. Σε ένα τέτοιο μαθητοκεντρικό μαθησιακό περιβάλλον, ο ρόλος του
εκπαιδευτικού αλλάζει, από απλός «αναμεταδότης» γνώσεων και «αυθεντία» γίνεται
συνεργάτης και σύμβουλος του μαθητή.
Σε ποιο από τα
παραπάνω κείμενα ο λόγος προσεγγίζει πιο πολύ τον προφορικό και σε ποιο τον γραπτό λόγο; Ποια από τα τρία κείμενα προτιμάτε
να διαβάζετε και γιατί; Παραγωγή προφορικού λόγου 1)Να
αναπτύξετε με συντομία (σε 2-3 λεπτά)τα παρακάτω θέματα με χρήση του προφορικού
λόγου: Επικοινωνείτε τηλεφωνικά με τον
παππού σας:εκφράστε του τις εντυπώσεις
σας από τις πρώτες μέρες στο γυμνάσιο. ή μιλάτε με συμμαθητή (-τριά) σας στο διάλειμμα για το μάθημα της επόμενης
ώρας. 2)Να παρουσιάσετε τους παραπάνω διαλόγους μέσα στην
τάξη.(δραματοποίηση). Συγκρίνετε τις γλωσσικές
ποικιλίες που χρησιμοποιήσατε στους παραπάνω διαλόγους.Ποιες είναι οι διαφορές και πώς τις εξηγείτε;
Η παράγραφος αποτελεί νοηματική ενότητα,γιατί αναπτύσσεται σ’ αυτήν μία και μόνη ιδέα,άποψη ή πλευρά του θέματος του κειμένου. Με την παράγραφο εκφράζουμε ένα κύριο νόημα,που μπορεί να δηλωθεί με έναν πλαγιότιτλο. Η παράγραφος σχηματίζεται από προτάσεις,που συνδέονται νοηματικά. Κάθε πρόταση δίνει ορισμένες πληροφορίες. Κάθε κύρια πρόταση δίνει μια βασική πληροφορία. Κάθε παράγραφος έχει μία ή περισσότερες βασικές πληροφορίες. Κάθε βασική πληροφορία μπορεί να συμπληρώνεται με προσδιορισμούς και να επεκτείνεται με νέες βασικές πληροφορίες,που συνδέονται νοηματικά με την προηγούμενη ,εκφράζοντας κρίσεις,συναισθήματα,επιθυμίες… Οι βασικές πληροφορίες συνθέτουν το κύριο νόημα της παραγράφου. Οι υπόλοιπες πληροφορίες εμπλουτίζουν το κύριο νόημα της παραγράφου. (Γ.ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ) Η θεματική πρόταση της παραγράφου εκφράζει με σαφήνεια ,ακρίβεια και συντομία την κύρια ιδέα της παραγράφου. Ο ρόλος των λεπτομερειών είναι να δώσουν στον αναγνώστη όλες τις πληροφορίες που υπόσχεται η θεματική πρόταση. Η πρόταση κατακλείδα πρέπει να θυμίζει την κύρια ιδέα της παραγράφου. (Ν. Γρηγοριάδης,)
Για να υπάρχει στο κείμενό μας σύνδεση ανάμεσα στα νοήματα και λογική σειρά απαιτείται να επιλέγουμε την κατάλληλη συνδετική λέξη ή φράση που «θα δέσει» φυσικά το κείμενό μας.Τέτοιες συνδετικές –διαρθρωτικές λέξεις και εκφράσεις είναι: Συνδέουν τη θεματική πρόταση με τις λεπτομέρειες: ειδικότερα,πράγματι,πιο συγκεκριμένα,αναλυτικότερα,φυσικά,βέβαια,αρχικά,….. Συνδέουν τις προτάσεις των παραγράφων:ταυτόχρονα,ύστερα,έπειτα,ενώ,καθώς,αφότου Επιπλέον,επίσης,ακόμα,εξάλλου… ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ 1) «Τα ταξίδια μορφώνουν»: Να γράψετε μία παράγραφο με θεματική πρόταση την παραπάνω. .
2) «Σίγουρα ο αδελφός μου θα γίνει γιατρός»:Να χρησιμοποιήσετε την παραπάνω πρόταση σαν κατακλείδα σε μια παράγραφο που θα γράψετε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου