Πέμπτη 8 Νοεμβρίου 2018

Α΄γυμν.-Λογοτ.-«Οι πιτσιρίκοι» του Δημήτρη Ψαθά

Στοιχεία του κειμένου
Στοιχεία του κειμένου
Στοιχεία του κειμένου
1)Υπόθεση του κειμένου: Στην Αντίσταση εναντίον των κατακτητών συμμετείχαν και μικρά παιδιά

2)Ενότητες του κειμένου: α)Ενότ. 1η «Γενάρης του 42…το αστείο η ζωή του»): Πώς ζούσαν οι άνθρωποι τον Ιανουάριο του 1942 στην Ελλάδα β) Ενότ. 2η(«…Βραδάκι. Στο Ζάππειο…άφαντοι»): Το σαμποτάζ των παιδιών

3)Πρόσωπα του κειμένου: Ο δεκάχρονος πιτσιρίκος και ο Γερμανός. Εμφανίζονται χωρίς να μιλάνε και τα υπόλοιπα παιδιά. Αναφορά γίνεται και σε ένα παιδί που ένας Γερμανός του έσπασε το χέρι.

4)Τίτλος: Παρουσιάζονται τα πρόσωπα που συμμετέχουν στο κείμενο. Ένα από τα παιδιά φαίνεται αναλυτικά
1)Χαρακτήρες: α) Γερμανός: Συγκρίνεται με τον Κύκλωπα Πολύφημο που ήταν μεγαλόσωμος, αλλά είχε μυαλό μικρού παιδιού β) Πιτσιρίκος: Είναι ένα άφοβο παιδί που επιθυμεί την ελευθερία του. Είναι έξυπνος και πονηρός και ξεγελά τον φρουρό προκαλώντας πλήγματα στον εχθρό

2)Ποιοι μιλούν στην αφήγηση: α) Η κύρια φωνή είναι του αφηγητή που αφηγείται την ιστορία και σχολιάζει με ειρωνικό και χιουμοριστικό τρόπο β)Ακούγεται ο Γερμανός γ)Ακούγεται ο πιτσιρίκος δ)Ακούγονται οι σαλταδόροι (τραγούδι)

3)Χρόνος: Ιανουάριος 1942, όταν οι Έλληνες αγωνίζονται για να επιβιώσουν (βραδάκι)

4)Τόπος: Ζάππειο στην Αθήνα (Ελλάδα)
Τεχνικές αφήγησης: α)Αφήγηση: Παρουσιάζεται ρεαλιστικά η πραγματικότητα της εποχής δείχνοντας την ωμότητα και την αφέλεια των Γερμανών
β) Διάλογος: Ανάμεσα στον πιτσιρίκο-Οδυσσέα με το Γερμανό-Πολύφημο. Δίνεται με γοργότητα, ζωντάνια, παραστατικότητα και θεατρικότητα. Περιέχει χιούμορ και ειρωνεία
γ) Σχόλια: Σχολιάζει ο αφηγητής και ειρωνεύεται τους Γερμανούς και εκφράζει θαυμασμό για τους Έλληνες
δ) Ελεύθερος πλάγιος λόγος:Είναι οι σκέψεις του Γερμανού για την ανωτερότητα του έθνους του (σε γ΄πρόσωπο οι ενδόμυχες σκέψεις του στρατιώτη)
ε) Εσωτερικός μονόλογος: Οι ενδόμυχες σκέψεις του στρατιώτη («Τι θέλει να κάνει;»)

Στοιχεία του κειμένου
Στοιχεία του κειμένου
1)Γλώσσα του κειμένου: Είναι απλή, κατανοητή, καθημερινή. Χρησιμοποιούνται λέξεις γερμανικές και καθημερινές των παιδιών.
2)Ύφος: Είναι απλό, χιουμοριστικό και ειρωνικό. Επίσης, ζωντανό και παραστατικό.
1)Εκφραστικά μέσα: Υπάρχουν μεταφορές, προσωποποιήσεις, παρομοιώσεις, λαϊκές εκφράσεις, ειρωνεία, υπερβολή, κλιμάκωση, αντονομασία, εικόνες και έμφαση.
α)Ειρωνεία: Αποδίδεται ένα νόημα διαφορετικό ή αντίθετο από αυτό που είναι στην πραγματικότητα. Συνήθως εκφράζεται υποτίμηση ή αποδοκιμασία.
β)Αντονομασία: Σχήμα λόγου όπου αντί για κύρια ονόματα υπάρχουν προσηγορικά και το αντίστροφο ή αντί για κύρια και προσηγορικά χρησιμοποιούνται άλλες σχετικές λέξεις.

Πηγή: Πυλαρινός, Θ., Χατζηδημητρίου, Σ. & Βαρελάς, Λ. Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α΄Γυμνασίου.Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου