Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2019

Ενότητα 2(σενάριο για πολυσημία λέξης ΄κ Δευτερεύουσες Ονοματικές)


1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-1η διδακτική ώρα
Τμήμα………….          Ημερομηνία……………
Ονοματεπώνυμα μαθητών……………………………………………………………………………………
1.     Από τις λέξεις που σχετίζονται με τα μέρη και τη λειτουργία του Η/Υ διαλέξτε δύο (π.χ. ποντίκι, σαρώνω, παράθυρο, γραμμή). Συζητήστε μεταξύ σας και βρείτε τις διάφορες σημασίες που μπορεί να έχουν στον γραπτό και προφορικό λόγο.
2.     Στον Επεξεργαστή Κειμένου να εισαγάγετε έναν πίνακα με τρεις στήλες. Στην 1η στήλη γράψτε τις δύο λέξεις που επιλέξατε στην προηγούμενη δραστηριότητα, στη 2η καταγράψτε τις ποικίλες σημασίες που οι λέξεις αυτές έχουν και στην 3η στήλη σύντομες προτάσεις ως παραδείγματα χρήσης τους.
3.     Μεταβείτε στην ιστοσελίδα της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα àΝέα ΕλληνικήàΕργαλείαàΗλεκτρονικά ΛεξικάàΛεξικό της Κοινής Νεοελληνικής του Τριανταφυλλίδη. Αναζητήστε τα αντίστοιχα λήμματα. Καλύπτουν τη νέα σημασία τους, τη σχετική με τους Η/Υ; Βρείτε άλλες σημασίες  των λέξεων που δεν έχει ήδη εντοπίσει η ομάδα σας. Καταγράψτε τις στους πίνακες. Αντιγράψτε και τις φράσεις που δίνονται ως παραδείγματα.
4.     Προσπαθήστε να συντάξετε έναν ορισμό για την πολυσημία των λέξεων.
            ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-2η διδακτική ώρα
Τμήμα………….          Ημερομηνία……………
Ονοματεπώνυμα μαθητών……………………………………………………………………………………
1.     Διαβάστε στη διεύθυνση  http://www.arkas.gr/index.php/gr/1  τα εξής κόμικ του Αρκά: «Με τον κηδεμόνα σου» και «Ο κακός λύκος». Προσέξτε πώς η πολυσημία δημιουργεί χιουμοριστικές καταστάσεις.
2.     Δημιουργήστε το δικό σας κόμικ: μπείτε στη διεύθυνση http://www.comicstripcreator.org/ και γράψτε ένα σύντομο χιουμοριστικό διάλογο αξιοποιώντας τις παρανοήσεις που συχνά προκύπτουν λόγω της πολυσημίας. Κάθε φορά που χρησιμοποιείτε μια πολύσημη λέξη δώστε με επεξήγηση οθόνης τη σημασία που έχει στη συγκεκριμένη περίπτωση.
3.     Διαλέξτε τη μια από τις δύο πολύσημες λέξεις με τις οποίες εργαστήκατε την προηγούμενη διδακτική ώρα και με το πρόγραμμα http://www.inspiration.com/Inspiration φτιάξτε ένα κλαδικό διάγραμμα με όλες τις σημασίες που μπορεί να λάβει η λέξη αυτή.

Ενότητα 2η (σενάριο για Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις)
                                         Πορεία υλοποίησης

    Α΄ φάση (1 διδακτική ώρα): ο διδάσκων ξεναγεί τους μαθητές στην κοινότητα του Wiki, που έχει δημιουργηθεί σε εξωδιδακτικό χρόνο (για εξοικονόμηση χρόνου), και τους μαθαίνει πώς να μοιράζονται τις γνώσεις και να σχολιάζουν τις εργασίες τους. Οι μαθητές χωρίζονται σε 5 ομάδες των 5-6 ατόμων και μοιράζονται τα φύλλα εργασίας σε κάθε.
    Β΄ φάση (1 διδακτική ώρα):  οι μαθητές κάθε ομάδας κάνουν μια προσεκτική ανάγνωση των αποσπασμάτων του σχολικού εγχειριδίου και των κειμένων του ανοιχτού περιβάλλοντος της Πύλης για την ελληνική γλώσσα και συνεργάζονται προκειμένου να βγάλουν τα συμπεράσματά τους για τη συντακτική λειτουργία των δευτερευουσών ειδικών, βουλητικών και ενδοιαστικών προτάσεων και να τα συντάξουν σε αρχείο Word.
    Γ΄ φάση (1 διδακτική ώρα): οι μαθητές αναρτούν τις τελικές εργασίες του στο Wiki και ακολουθεί σχολιασμός και αξιολόγηση μεταξύ των ομάδων με τα ακόλουθα κριτήρια: ευχέρεια στη χρήση των ΤΠΕ, επάρκεια χρόνου, δυσκολία πλοήγησης στο περιβάλλον της Πύλης και ανεύρεσης πληροφοριακού υλικού και αξιοποίησής του, βαθμός δημιουργικότητας, πρωτοβουλίας και
      συνεργατικότητας κάθε μαθητή με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας του.


1η ομάδα:
           α) Διαβάστε τα αποσπάσματα των κειμένων του σχολικού εγχειριδίου.
           Μεταβείτε στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα και μέσα από τη διαδρομή
           Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα                Νέα Ελληνική                Εργαλεία 
                         Σώματα κειμένων               πληκτρολογήστε στην Αναζήτηση οτι
           (χωρίς τόνο)                και από τα άρθρα της Εφημερίδας «Τα Νέα» μπείτε σε
           όποιο κειμενικό είδος θέλετε και βρείτε τις προτάσεις που εισάγονται με το ότι.
           β) Μέσα από τα δημοσιευμένα άρθρα βρείτε τις δευτερεύουσες ειδικές
           προτάσεις που εισάγονται με το σύνδεσμο ότι, ποια λέξη προσδιορίζει κάθε
           πρόταση και τι συντακτικό ρόλο έχει.
           γ) Με τη βοήθεια του επεξεργαστή κειμένου συντάξτε ένα κείμενο, όπου θα
           παρουσιάζετε τα συμπεράσματά σας σχετικά με την ονοματική συντακτική
           λειτουργία των δευτερευουσών ειδικών προτάσεων, και αναρτήστε το στο
           Wiki.
2η ομάδα:
α) Διαβάστε τα αποσπάσματα των κειμένων του σχολικού εγχειριδίου.          Μεταβείτε και στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα και μέσα από τη διαδρομή
            Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα                Νέα Ελληνική                Εργαλεία 
                          Σώματα κειμένων               πληκτρολογήστε στην Αναζήτηση να
                            και από τα άρθρα της Εφημερίδας «Τα Νέα» μπείτε σε όποιο
            κειμενικό είδος θέλετε και βρείτε τις προτάσεις που εισάγονται με το μόριο να.
            β) Διαχωρίστε σε ποιες χρησιμοποιείται ως βουλητικό μόριο και σε ποιες ως
            τελικός σύνδεσμος. Στη συνέχεια βρείτε τις δευτερεύουσες βουλητικές
            προτάσεις, ποια λέξη προσδιορίζει κάθε πρόταση και τι συντακτικό ρόλο έχει.
            γ) Με τη βοήθεια του επεξεργαστή κειμένου συντάξτε ένα κείμενο, όπου θα
            παρουσιάζετε τα συμπεράσματά σας σχετικά με την ονοματική συντακτική
            λειτουργία των δευτερευουσών βουλητικών προτάσεων, και αναρτήστε το στο
            Wiki.
3η ομάδα:
α) Διαβάστε τα αποσπάσματα των κειμένων του σχολικού εγχειριδίου.
            Μεταβείτε στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα και μέσα από τη διαδρομή
            Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα                Νέα Ελληνική                Εργαλεία 
                         Σώματα κειμένων                  πληκτρολογήστε στην Αναζήτηση  
            μηπως (χωρίς τόνο).
           β) Στη συνέχεια βρείτε πότε η λέξη εισάγει δευτερεύουσα ενδοιαστική πρόταση, 
           ποια λέξη προσδιορίζει κάθε πρόταση και τι συντακτικό ρόλο έχει.
           γ) Με τη βοήθεια του επεξεργαστή κειμένου συντάξτε ένα κείμενο, όπου θα
           παρουσιάζετε τα συμπεράσματά σας σχετικά με την ονοματική συντακτική
           λειτουργία των δευτερευουσών ενδοιαστικών προτάσεων, και αναρτήστε το στο
           Wiki.
4η ομάδα:
      α) Μεταβείτε στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα και ακολουθώντας
      διαδοχικά τη διαδρομή  Νέα Ελληνική                Εργαλεία 
                           Ηλεκτρονικά Λεξικά              Λεξικό της κοινής νεοελληνικής,
           πληκτρολογήστε στην μπάρα Αναζήτησης τις λέξεις γραμμή, δίνω, αρχή.  
           β) Στη συνέχεια, καταγράψτε τις πολλές και διαφορετικές σημασίες κάθε λέξης
           σε αρχείο Word και συνθέστε από ένα πεζό ή ποιητικό κείμενο για κάθε λέξη,
           στο οποίο θα παρουσιάζετε τις ποικίλες σημασίες κάθε λέξης σε ένα ενιαίο
           κείμενο, το οποίο θα αναρτηθεί στο Wiki.
5η ομάδα:
      Ώρα για δημιουργική γραφή! Συντάξτε ένα συνεχές κείμενο με τη βοήθεια του
      επεξεργαστή κειμένου, στο οποίο θα χρησιμοποιείτε κυρίως δευτερεύουσες
      ειδικές, βουλητικές και ενδοιαστικές προτάσεις, έτσι ώστε να προβάλλεται η
      διαφορετική ονοματική συντακτική λειτουργία τους (άλλοτε ως υποκείμενα,
      άλλοτε ως αντικείμενα, άλλοτε ως επεξηγήσεις). Το τελικό κείμενο θα το
      αναρτήσετε στο Wiki.

Αξιολόγηση

Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών των 5 ομάδων, θα αφιερωθεί 1 διδακτική ώρα στην αξιολογική αποτίμηση της εμπειρίας μαθητών και εκπαιδευτικού από την εφαρμογή του συγκεκριμένου σεναρίου διδασκαλίας στο μάθημα της Λογοτεχνίας. Θα διατυπωθούν στην τάξη θετικές εντυπώσεις, θα εντοπιστούν ελλείψεις ή δυσκολίες, θα σχολιαστεί η παροχή κινήτρων και ο βαθμός συμμετοχικότητας όλων των μελών κάθε ομάδας, θα αξιολογηθεί η επάρκεια χρόνου για την υλοποίηση των εργασιών και θα προταθούν τυχόν αναγκαίες βελτιώσεις για την καλύτερη εφαρμογή της συγκεκριμένης πρότασης διδασκαλίας.
       
Βιβλιοθήκη Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων
ifigeneia.cti.gr/repository















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου