Στερεότυπες αντιλήψεις,
φυλετικός και κοινωνικός ρατσισμός
ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ(ΑΝΑΤΡΕΠΟΝΤΑΣ ΤΑ
ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ )
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΣ
ΣΤΟΧΟΣ
Η συνειδητοποίηση των στερεοτύπων που συνδέονται με τη συμπεριφορά και τις επιλογές των δύο φύλων στην οικογένεια,
στο σχολείο, στην αγορά εργασίας και η διεύρυνση των ταυτοτήτων των
φύλων και της προσωπικής ελευθερίας των ατόμων
OMΑΔΑ 1
1. Από την ηλεκτρονική διεύθυνση της Πύλης για
την ελληνική γλώσσα και την ελληνική εκπαίδευση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας http://www.greek-language.gr, να επιλέξετε νέα ελληνική,
εργαλεία και στη συνέχεια σώματα
κειμένων. Έχετε μπροστά σας σώματα κειμένων από εφημερίδες και διδακτικά
βιβλία. Αφού επιλέξετε μια κατηγορία, στην περιοχή: «αναζήτηση» πληκτρολογήστε τη λέξη «ρατσισμός». Να δώσετε την ερμηνεία της λέξης χρησιμοποιώντας τις
πληροφορίες που αντλήσατε. Να ελέγξετε το αποτέλεσμα της εργασίας σας
επιλέγοντας από την παραπάνω πορεία εργαλεία,
ηλεκτρονικά λεξικά και στη συνέχεια Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής.
2. Να κάνετε την δική σας αναζήτηση και
να κρατήσετε σημειώσεις σχετικά με τον ρατσισμό
χρησιμοποιώντας μηχανές αναζήτησης (π.χ. http://www.google.com).
Ενδεικτικά, σας δίνονται οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις:
3. Να γράψετε ένα κείμενο έως επτά (7) σειρές
σχετικά με τον ρατσισμό μέσω του
Προγράμματος Επεξεργασίας Κειμένου, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως τμήμα της
εισαγωγής της ερευνητικής εργασίας.
Να κάνετε μια προφορική παρουσίαση στους συμμαθητές σας, αφού
δημιουργήσετε με τα στοιχεία που συλλέξατε ένα πολυτροπικό κείμενο σε Πρόγραμμα
Παρουσιάσεων. Να το εμπλουτίσετε με φωτογραφίες, βίντεο και τραγούδια σχετικά
με το θέμα χρησιμοποιώντας και υπερσυνδέσμους όπου είναι πρακτικό. Να το
ανεβάσετε στο ιστολόγιο του σχολείου μας.
4. Να δημιουργήσετε ένα κόμικ στο πρόγραμμα του
διαδικτύου toondoo.com εμπνεόμενοι/νες απ’ όσα μάθατε και να το ανεβάσετε στο
ιστολόγιο του σχολείου μας.
OMΑΔΑ 2
1. Από την ηλεκτρονική διεύθυνση της Πύλης για
την ελληνική γλώσσα και την ελληνική εκπαίδευση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας http://www.greek-language.gr, να επιλέξετε νέα ελληνική,
εργαλεία και στη συνέχεια σώματα
κειμένων. Έχετε μπροστά σας σώματα κειμένων από εφημερίδες και διδακτικά
βιβλία. Αφού επιλέξετε μια κατατηγορία, στην περιοχή: «αναζήτηση» πληκτρολογήστε τη λέξη «στερεότυπα». Να δώσετε την ερμηνεία της λέξης χρησιμοποιώντας τις
πληροφορίες που αντλήσατε. Να ελέγξετε το αποτέλεσμα της εργασίας σας
επιλέγοντας από την παραπάνω πορεία εργαλεία,
ηλεκτρονικά λεξικά και στη συνέχεια Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής.
2. Να κάνετε την δική σας αναζήτηση και να
κρατήσετε σημειώσεις σχετικά με τα στερεότυπα
χρησιμοποιώντας μηχανές αναζήτησης (π.χ. http://www.google.com).
Ενδεικτικά, σας δίνονται οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις:
3. Να γράψετε ένα κείμενο έως επτά (7) σειρές
σχετικά με τα στερεότυπα μέσω του
Προγράμματος Επεξεργασίας Κειμένου, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως τμήμα της
εισαγωγής της ερευνητικής εργασίας.
Να κάνετε μια προφορική παρουσίαση
στους συμμαθητές σας, αφού δημιουργήσετε με τα στοιχεία που συλλέξατε ένα
πολυτροπικό κείμενο σε Πρόγραμμα Παρουσιάσεων. Να το εμπλουτίσετε με
φωτογραφίες, βίντεο και τραγούδια σχετικά με το θέμα χρησιμοποιώντας και
υπερσυνδέσμους όπου είναι πρακτικό. Να το ανεβάσετε στο ιστολόγιο του σχολείου
μας.
4. Να δημιουργήσετε ένα κόμικ στο πρόγραμμα του
διαδικτύου toondoo.com εμπνεόμενοι/νες απ’ όσα μάθατε και να το ανεβάσετε στο
ιστολόγιο του σχολείου μας.
OMΑΔΑ 3
1. Από την ηλεκτρονική διεύθυνση της Πύλης για
την ελληνική γλώσσα και την ελληνική εκπαίδευση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας http://www.greek-language.gr, να επιλέξετε νέα ελληνική,
εργαλεία και στη συνέχεια σώματα
κειμένων. Έχετε μπροστά σας σώματα κειμένων από εφημερίδες και διδακτικά
βιβλία. Αφού επιλέξετε μια κατατηγορία, στην περιοχή: «αναζήτηση» πληκτρολογήστε τη λέξη «φεμινισμός». Να δώσετε την ερμηνεία της λέξης χρησιμοποιώντας τις
πληροφορίες που αντλήσατε. Να ελέγξετε το αποτέλεσμα της εργασίας σας
επιλέγοντας από την παραπάνω πορεία εργαλεία,
ηλεκτρονικά λεξικά και στη συνέχεια Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής.
2. Να κάνετε την δική σας αναζήτηση και να
κρατήσετε σημειώσεις σχετικά με το φεμινισμό χρησιμοποιώντας μηχανές αναζήτησης
(π.χ. http://www.google.com).
Ενδεικτικά, σας δίνονται οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις:
3. Να γράψετε ένα κείμενο έως επτά (7) σειρές
σχετικά με το φεμινισμό μέσω του
Προγράμματος Επεξεργασίας Κειμένου, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως τμήμα της
εισαγωγής της ερευνητικής εργασίας.
Να κάνετε μια προφορική παρουσίαση
στους συμμαθητές σας, αφού δημιουργήσετε με τα στοιχεία που συλλέξατε ένα
πολυτροπικό κείμενο σε Πρόγραμμα Παρουσιάσεων. Να το εμπλουτίσετε με
φωτογραφίες, βίντεο και τραγούδια σχετικά με το θέμα χρησιμοποιώντας και υπερσυνδέσμους
όπου είναι πρακτικό. Να το ανεβάσετε στο ιστολόγιο του σχολείου μας.
4. Να δημιουργήσετε ένα κόμικ στο πρόγραμμα του
διαδικτύου toondoo.com εμπνεόμενοι/νες απ’ όσα μάθατε και να το ανεβάσετε στο
ιστολόγιο του σχολείου μας.
2ο Φύλλο Εργασίας (2 ώρες)
Διαβάστε προσεκτικά από τις δημοσιεύσεις
χρονολογίας 2006 αυτήν με τίτλο: «Μεγαλώνοντας ως αγόρι» και συγκεκριμένα τις σελίδες 35, 46, 53, 82.
Να εντοπίσετε τους τρόπους κοινωνικοποίησης στο ρόλο του φύλου στο πλαίσιο της
οικογένειας, τα χαρακτηριστικά που αποδίδονται στα δύο φύλα, τις δραστηριότητες
που ενθαρρύνονται και να κρατήσετε σημειώσεις. Να αναστοχαστείτε και να
καταγράψετε τις δικές σας σχετικές εμπειρίες, βιώματα στο ενδοοικογενειακό
περιβάλλον.
2. Να κάνετε την δική σας αναζήτηση και να
κρατήσετε σημειώσεις σχετικά με το θέμα χρησιμοποιώντας μηχανές αναζήτησης
(π.χ. http://www.google.com).
Ενδεικτικά, σας δίνονται οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις:
3. Να γράψετε ένα κείμενο έως 25 σειρές με τίτλο: «Στερεότυπα φύλου και οικογένεια»
μέσω του Προγράμματος Επεξεργασίας Κειμένου, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως
τμήμα του θεωρητικού μέρους της ερευνητικής εργασίας.
Στη συνέχεια, με το υλικό σας να κάνετε μια προφορική παρουσίαση
υποστηριζόμενη από ένα πολυτροπικό κείμενο σε Πρόγραμμα Παρουσιάσεων. Να το
εμπλουτίσετε με φωτογραφίες, βίντεο και τραγούδια σχετικά με το θέμα
χρησιμοποιώντας και υπερσυνδέσμους όπου είναι πρακτικό. Να το ανεβάσετε στο
ιστολόγιο του σχολείου μας.
4. Να επισκεφτείτε το ιστολόγιο του σχολείου
μας στον ελεύθερο χρόνο σας. Στο φάκελλο του μαθήματος να αναζητήσετε το
ερωτηματολόγιο με τίτλο: «στερεότυπα
φύλου και οικογένεια». Να το
τροποποιήσετε, αν επιθυμείτε, να το εισάγετε
στο πρόγραμμα του διαδικτύου “advanced survey.com” και να φροντίσετε να συμπληρωθεί ηλεκτρονικά από τους
συμμαθητές σας. Να αποθηκεύσετε τα δεδομένα σε συγκεκριμένο φάκελο στο blog του σχολείου για να τα χρησιμοποιήσουμε στην επόμενη συνάντηση.
ΟΜΑΔΑ 2
1. Να πληκτρολογήσετε την ηλεκτρονική διεύθυνση
του Tμήματος Ψυχολογίας του Παντείου: http://www.genderpanteion.gr
Να διαβάσετε προσεκτικά από τις «Σπουδές
Φύλου» χρονολογίας 2007 τις σελίδες15,
23, 45, 67. Να εντοπίσετε τη διάσταση του φύλου στις συμβατικές παιδαγωγικές
στρατηγικές, στις στάσεις και συμπεριφορές των εκπαιδευτικών, στα διδακτικά
εγχειρίδια, στην οργάνωση του σχολείου. Να αναστοχαστείτε και να καταγράψετε
τις δικές σας σχετικές εμπειρίες, βιώματα στο σχολικό περιβάλλον.
2. Να κάνετε την δική σας αναζήτηση και να
κρατήσετε σημειώσεις σχετικά με το θέμα χρησιμοποιώντας μηχανές αναζήτησης
(π.χ. http://www.google.com).
Ενδεικτικά, σας δίνονται οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις:
3. Να γράψετε ένα κείμενο έως 25 σειρές με τίτλο: «Στερεότυπα φύλου και εκπαίδευση»
μέσω του Προγράμματος Επεξεργασίας Κειμένου, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως
τμήμα του θεωρητικού μέρους της ερευνητικής εργασίας.
Στη συνέχεια, με το υλικό σας να κάνετε μια προφορική παρουσίαση
υποστηριζόμενη από ένα πολυτροπικό κείμενο σε Πρόγραμμα Παρουσιάσεων. Να το
εμπλουτίσετε με φωτογραφίες, βίντεο και τραγούδια σχετικά με το θέμα
χρησιμοποιώντας και υπερσυνδέσμους όπου είναι πρακτικό. Να το ανεβάσετε στο
ιστολόγιο του σχολείου μας.
4. Να επισκεφτείτε το ιστολόγιο του σχολείου
μας στον ελεύθερο χρόνο σας. Στο φάκελλο του μαθήματος να αναζητήσετε το
ερωτηματολόγιο με τίτλο: «στερεότυπα
φύλου και εκπαίδευση». Να το
τροποποιήσετε, αν επιθυμείτε, να το εισάγετε
στο πρόγραμμα του διαδικτύου “advanced survey.com” και να φροντίσετε να συμπληρωθεί ηλεκτρονικά από τους
καθηγητές σας. Να αποθηκεύσετε τα δεδομένα σε συγκεκριμένο φάκελο στο blog του σχολείου για να τα χρησιμοποιήσουμε στην επόμενη συνάντηση.
ΟΜΑΔΑ 3
1. Να πληκτρολογήσετε την ηλεκτρονική διεύθυνση
της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων: http://www.isotita.gr
Να διαβάσετε προσεκτικά από τις «Εκδόσεις της Γ.Γ.Ι.Φ.» το «Ισότητα στον εργασιακό χώρο». Να προσδιορίσετε τις
εκπαιδευτικές-επαγγελματικές επιλογές των εφήβων, τις ανισότητες στην αγορά
εργασίας με βάση το φύλο, το φαινόμενο της γυάλινης οροφής. Να αναστοχαστείτε
και να καταγράψετε τις δικές σας σχετικές εμπειρίες, βιώματα σχετικά με τις
εκπαιδευτικές-επαγγελματικές επιλογές σας.
2. Να κάνετε την δική σας αναζήτηση και να
κρατήσετε σημειώσεις σχετικά με το θέμα χρησιμοποιώντας μηχανές αναζήτησης
(π.χ. http://www.google.com).
Ενδεικτικά, σας δίνονται οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις:
3. Να γράψετε ένα κείμενο έως 25 σειρές με τίτλο: «Στερεότυπα φύλου και εργασία» μέσω
του Προγράμματος Επεξεργασίας Κειμένου, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως τμήμα του
θεωρητικού μέρους της ερευνητικής εργασίας.
Στη συνέχεια, με το υλικό σας να
κάνετε μια προφορική παρουσίαση υποστηριζόμενη από ένα πολυτροπικό κείμενο σε
Πρόγραμμα Παρουσιάσεων. Να το εμπλουτίσετε με φωτογραφίες, βίντεο και τραγούδια
σχετικά με το θέμα χρησιμοποιώντας και υπερσυνδέσμους όπου είναι πρακτικό. Να
το ανεβάσετε στο ιστολόγιο του σχολείου μας.
4. Να επισκεφτείτε το ιστολόγιο του σχολείου
μας στον ελεύθερο χρόνο σας. Στο φάκελλο του μαθήματος να αναζητήσετε το
ερωτηματολόγιο με τίτλο: «στερεότυπα
φύλου και εργασία». Να το
τροποποιήσετε, αν επιθυμείτε, να το εισάγετε
στο πρόγραμμα του διαδικτύου “advanced survey.com” και να φροντίσετε να συμπληρωθεί ηλεκτρονικά από τον
υπεύθυνο του χώρου εργασίας που θα επισκεφθούμε. Να αποθηκεύσετε τα δεδομένα σε
συγκεκριμένο φάκελο στο blog του σχολείου για να τα χρησιμοποιήσουμε στην επόμενη συνάντηση.
ΟΜΑΔΑ 4
Να εντοπίσετε το δημοσίευμα με τίτλο «ΜΜΕ και
Φύλο» και να συλλέξετε πληροφορίες για την αναπαραγωγή ή ανατροπή των
στερεοτύπων φύλου στα Μ.Μ.Ε. Να αναστοχαστείτε και να καταγράψετε τις δικές σας
εμπειρίες, βιώματα σχετικά με τις επιλογές καταναλωτικών προϊόντων και αν
συνδέονται με τα στερεότυπα φύλου.
2. Να κάνετε την δική σας αναζήτηση και να
κρατήσετε σημειώσεις σχετικά με το θέμα χρησιμοποιώντας μηχανές αναζήτησης
(π.χ. http://www.google.com).
Ενδεικτικά, σας δίνονται οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις:
3. Να γράψετε ένα κείμενο έως 25 σειρές με τίτλο: «Στερεότυπα φύλου και Μέσα
Μαζικής Επικοινωνίας» μέσω του Προγράμματος Επεξεργασίας Κειμένου, το
οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως τμήμα του θεωρητικού μέρους της ερευνητικής
εργασίας.
Στη συνέχεια, με το υλικό σας να κάνετε μια προφορική παρουσίαση
υποστηριζόμενη από ένα πολυτροπικό κείμενο σε Πρόγραμμα Παρουσιάσεων.
Να το εμπλουτίσετε με φωτογραφίες, βίντεο και τραγούδια σχετικά με το θέμα
χρησιμοποιώντας και υπερσυνδέσμους όπου είναι πρακτικό. Να το ανεβάσετε στο
ιστολόγιο του σχολείου μας.
4. Να πλοηγηθείτε στο διαδίκτυο στον ελεύθερο
χρόνο σας. Να συγκεντρώσετε διαφημίσεις ρούχων, αυτοκινήτων, και άλλων
καταναλωτικών προϊόντων που να συνδέονται με το ρόλο των φύλων. Να τις
αποθηκεύσετε σε συγκεκριμένο φάκελο στο blog του σχολείου για να τις χρησιμοποιήσουμε στην επόμενη συνάντηση.
3ο Φύλλο Εργασίας (2 ώρες)
ΟΜΑΔΑ 1
1. Να μελετήσετε τα δεδομένα (στο blog του σχολείου) που προκύπτουν από τα ερωτηματολόγια που
συμπληρώσατε και να τα σχολιάσετε λαμβάνοντας υπόψη τα όσα μάθατε στις
προηγούμενες συναντήσεις.
2. Να γράψετε ένα κείμενο έως 25 σειρές με τίτλο: «Αποτελέσματα και συμπεράσματα
ερωτηματολογίου: Στερεότυπα φύλου και οικογένεια» μέσω του
Προγράμματος Επεξεργασίας Κειμένου, να συμπεριλάβετε όπου είναι δυνατό
γραφήματα ή πίνακες, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως τμήμα του ερευνητικού μέρους
της ερευνητικής εργασίας.
Στη συνέχεια, με το υλικό σας να κάνετε μια προφορική παρουσίαση
υποστηριζόμενη από ένα πολυτροπικό κείμενο σε Πρόγραμμα Παρουσιάσεων. Να το
εμπλουτίσετε με φωτογραφίες, βίντεο και τραγούδια σχετικά με το θέμα
χρησιμοποιώντας και υπερσυνδέσμους όπου είναι πρακτικό. Να το ανεβάσετε στο
ιστολόγιο του σχολείου μας.
ΟΜΑΔΑ 2
1. Να μελετήσετε τα δεδομένα (στο blog του σχολείου) που προκύπτουν από τα ερωτηματολόγια που
συμπλήρωσαν οι καθηγητές σας και να τα σχολιάσετε λαμβάνοντας υπόψη τα όσα
μάθατε στις προηγούμενες συναντήσεις.
2. Να γράψετε ένα κείμενο έως 25 σειρές με τίτλο: «Αποτελέσματα και συμπεράσματα
ερωτηματολογίου: Στερεότυπα φύλου και εκπαίδευση» μέσω του
Προγράμματος Επεξεργασίας Κειμένου, να συμπεριλάβετε όπου είναι δυνατό γραφήματα
ή πίνακες ,το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως τμήμα του ερευνητικού μέρους
της ερευνητικής εργασίας.
Στη συνέχεια, με το υλικό σας να κάνετε μια προφορική παρουσίαση
υποστηριζόμενη από ένα πολυτροπικό κείμενο σε Πρόγραμμα
Παρουσιάσεων. Να το εμπλουτίσετε με φωτογραφίες, βίντεο και τραγούδια σχετικά
με το θέμα χρησιμοποιώντας και υπερσυνδέσμους όπου είναι πρακτικό. Να το
ανεβάσετε στο ιστολόγιο του σχολείου μας.
ΟΜΑΔΑ 3
1. Να μελετήσετε τα δεδομένα (στο blog του σχολείου) που προκύπτουν από τα ερωτηματολόγια που
συμπληρώθηκαν στο χώρο εργασίας και να τα σχολιάσετε λαμβάνοντας υπόψη τα όσα
μάθατε στις προηγούμενες συναντήσεις.
2. Να γράψετε ένα κείμενο έως 25 σειρές με τίτλο: «Αποτελέσματα και συμπεράσματα ερωτηματολογίου:
Στερεότυπα φύλου και αγορά εργασίας» μέσω του Προγράμματος Επεξεργασίας
Κειμένου, να συμπεριλάβετε όπου είναι δυνατό γραφήματα ή πίνακες,το
οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως τμήμα του ερευνητικού μέρους της ερευνητικής εργασίας.
Στη συνέχεια, με το υλικό σας να κάνετε μια προφορική παρουσίαση
υποστηριζόμενη από ένα πολυτροπικό κείμενο σε Πρόγραμμα
Παρουσιάσεων. Να το εμπλουτίσετε με φωτογραφίες, βίντεο και τραγούδια σχετικά
με το θέμα χρησιμοποιώντας και υπερσυνδέσμους όπου είναι πρακτικό. Να το ανεβάσετε
στο ιστολόγιο του σχολείου μας.
ΟΜΑΔΑ 4
1. Να μελετήσετε, να συζητήσετε και να
σχολιάσετε τις διαφημίσεις (στο blog του σχολείου) που επιλέξατε λαμβάνοντας υπόψη τα όσα
μάθατε στις προηγούμενες συναντήσεις για τον ρόλο των ΜΜΕ στην
αναπαραγωγή στερεοτύπων φύλου.
2. Να γράψετε ένα κείμενο έως 25 σειρές με τίτλο: «Στερεότυπα φύλου και ΜΜΕ»
μέσω του Προγράμματος Επεξεργασίας Κειμένου, να συμπεριλάβετε όπου είναι δυνατό
δείγματα διαφημίσεων προς ενίσχυση των απόψεών σας, το οποίο θα
χρησιμοποιηθεί ως τμήμα του ερευνητικού μέρους της ερευνητικής εργασίας.
Στη συνέχεια, με το υλικό σας να κάνετε μια προφορική παρουσίαση
υποστηριζόμενη από ένα πολυτροπικό κείμενο σε Πρόγραμμα Παρουσιάσεων.
Να το εμπλουτίσετε με φωτογραφίες, βίντεο και τραγούδια σχετικά με το θέμα
χρησιμοποιώντας και υπερσυνδέσμους όπου είναι πρακτικό. Να το ανεβάσετε στο
ιστολόγιο του σχολείου μας.
Πρόσθετες πληροφορίες
Οι μαθητές/τριες μπορούν να γράψουν και να
ανεβάσουν ένα θεατρικό έργο με θέμα την ανατροπή των στερεοτύπων, το όραμά τους
για την επίτευξη της ισότητας των φύλων.
Μπορούν να δημιουργήσουν ένα κοινό ιστολόγιο
με σχολεία άλλων γεωγραφικών διαμερισμάτων της χώρας ή χωρών του
εξωτερικού να συνεργαστούν και να
συγκρίνουν τα αποτελέσματα των ερευνητικών τους εργασιών, αφού η ισότητα των
φύλων στην οικογένεια και την εργασία είναι αντικείμενο διερεύνησης και μελετών
σε διεθνές επίπεδο.
ifigeneia.cti.gr/repository
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου